الثلاثاء، 2 سبتمبر 2008

أنا طالب حاسوباتي صريح


أروي قصتي باللهج الفصيح


أعيش يومي بالتجوال المريح


سائحا بين أركان الحرم المستبيح


منتظرا أركان مبنى يناديني ويصيح


في العام القادم ستجدني ملاذا مريح


لا ضير إن لم يكن لي مبنى فسيح


طالما أتلقى العلم وأنهل الفهم الصحيح


أحكي قصتي بكل حرف في وضوح


ولا أقبل من أنيس أي إتهام أو جروح


غدا يكون لي مبنى وبجواره أزهاره تفوح


عبيرها في كل ركن من أركانه في صروح


غدا أكون كالطير على عشه يغدو ويروح


وكالزهرة شذاها يعلو ويفوح


وسأمسك قلمي لكي أرد في إباء في شموخ


أنا إبن حاسبات يا أبا الفصاحة والوضوح

هناك 5 تعليقات:

Rou7Rou7y يقول...

ماقدرش اتوصف جمال القصيدة وال بتعبرعنة بطريقة مباشرة يس
كلمات حضرتك سبسة ومعبرة جدا
وياريت يبقة ف استراحات كمان
كراسى يعنى
بدل مانقعد ع الارض ......هههههههههه

¨°o.O ( do2_do2 ) O.o°¨ يقول...

جميله جداً بجد

وانا فكرت اكتب حاجه للمبنى الجديد

بس ملقتش تشجيع فافكتنى(نفضت يعنى)

Ahmed_Kamal يقول...

اعتقد يا باشمهندسه هذا الكلام ان دل يدل على شخصيه قمه فى الاحترام
ويدل على ثقافه واسعه جدا
وفصاحه اللسان وحلاوه وجمال الالفاظ
واخيرا الف شكر على الجهد المبذول من حضرتك

elrihana يقول...

السلام عليكم ورحمه الله.
ماشاء الله ياباشمهندسه مبارك لحضرتك على المدونه وكل الاعمال اللى فيها.
أشعار حضرتك جميله جدا .روعه ما شاء الله.
ربنا يبارك لينا فى حضرتك ويزيدك علماًو محبه الناس لكى يارب .
فى رعايه الله

salma_it يقول...

انا اول مره اقرا بجد الاشعار وادخل المدونه بس بجد شعرك جميل قوي يا بشمهندسه
يعني مش معيده جااااامده بس لا وشاعره جااااااامده كمان ما شاء الله ربنا يحميكي